CaMaR : A Journey to be better muslims




E-mail this post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...




:: Usrah di 1960E ::

Alhamdulillah, walaupon hujan, namun usrah yg dibatalkan pd saat akhir tetap di jalan kan memandangkan ada ikhwan2 yg telah pun tiba.

Tafseer: Surah Az Zazalah

Usrah di mulakan dgn tafseer, dan surah kali ni surah Az zalzalah, mengenai kegoncangan. surah ini mengisahkan mengenai hari kiamat, dan ketika manusia akan di bangkitkan. yg buat baik akan di balas baik..dan begitu sebaliknya.
sama la mcm isu gempa bumi. sudah pasti kalau kita di tpt tersebut kita akan cepat2 mengucap dan mengingati mati..kemudian bila gempa sudah reda.....kita leka, lalai dan lupa akan saat ketakutan kita itu....lupakah kita..bila hari kiamat nanti....no turning back?....ia bukan main2,...ia akan terjadi...maka baik kita bersedia...sentiasa igt akan mati..Insya Allah akan menjadikan kita lebih baik....dan bersedia dgn bekalan iman

Taubat
- penting nya bertaubat walaupun kita rasa x ready utk bertaubat
-utk bertaubat kita perlulah menyesal, membenci dan kemudian berjanji x kan mengulang nya lagi
- kenapa taubat kita x diterima? dan kita masih buat jahat? cek iman kita, solat kita.

Solat
- rukun islam
- solat sudah lengkap....dlm tu penuh makna..kita kene khusyuk...
- Allah dah janji dlm surah fatihah yg kita baca tu....kita doa dlm tu..tunjukkan jalan yg lurus dan jauhi dr kesesatan...Insya Allah...kalo solat kita khusyuk, Allah akan makbulkan doa kita

fardhu Kifayah dan fardhu Ain
- mana satu lagi penting? sudah pasti Fardhu Ain..
- Apa tu fardhu Ain.....yg rukun iman tu..
- cek balik shahadah kita, solat, puasa, dll....

ahli usrah kemudian berbincang mengenai betapa penting nya ilmu dan mengetahui asal usul ilmu yg diterima. bkn hanya takliq semata2. Dr bercerita mengenai journal2 medicine. di mana dlm memperoleh journal2 itu mereka harus melihat kpd isi, penulis dan siapa yg membuku kan.
ini sama la dgn concept hadith. islam sudah lama melaksanakan concept ini. setiap inci hadith diteliti. dr perawi ( reporters), isi ( text) dan siapa yg membuku kan nya ( spt Al Bukhari dan Muslim etc). Para Muhaddithin sgt berhati dlm memilih hadith. bukan shj isi hadith yg perlu di cek tetapi juga siapa perawi nya.perawi yg mempunyai history tidak elok dr segi agam dan moral nya ( sbg cth) ditolak....ini sekaligus dpt menolak kenyataan golongan anti-hadith dan menjwb persoalan pemikir2 barat.
Tidak spt Bible (old testament and new testament) yg di ubah oleh org Kristian. kandungan Quran tetap hingga akhir zaman. dan begitu juga kandungan hadith yg telah diteliti oleh para muhaddithin.

Ahli usrah kemudian berbincang mengenai isu2 islam di mesia
- institusi majid perlu di perkemas kan dan perlu diberi kuasa dlm melantik AJK masjid termasuk imam. dan bkn nyer atas arahan pihak tertentu.
- imam masjid perlu lah seorang yg mempunyai ilmu agam dan boleh menyampaikan dan bkn nya hanya krn wang semata2
- penting institusi majis krn anak2 kita semua akan menuntut disitu suatu hari nanti


Alhmdulillah, semoga kita dpt lagi berjumpa minggu hadapan. 2 jam dlm majlis ilmu ni, berkongsi dan belajar ilmu baru saling igt mengingati..semoga kita menjadi Muslim yg lebeh baik dr sebelum ini . sentiasa igt tggjwb kita sbg seorang muslim...Mengapa kita Islam?
sbg mana yg pernah kita belajar dlm Surah Al Mudatsir...mengenai kelalaian...
semoga dgn ke busy an kita dlm study. kita dpt melapangkan masa utk majlis ilmu sebegini..kalo kita dpt meluangkan masa utk beriadah dan bermain game...tanya diri kita....bkn mudah nak diberi peluang duduk dlm majlis ilmu....semoga kita dpt belajar, igt mengingati dan sampai menyampaikan apa yg kita belajar

Next week, final exam...semoga semua diberi hidayah dan dipermudah kan oleh Allah. dan semoga diberi kelapangan oleh Allah utk usrah next week.


Illaliqa'........jumpa minggu depan Insya Allah


3 Responses to “”

  1. Blogger omar 

    next week surah apa yer? make a request!
    surah apa yg x pernah yer?...burung ababil nak tak? ada gajah sekali.(gajah yg serang kg wahid itu)

  2. Blogger taufiq 

    ok set!
    bleh la bace2 terjemahan dan tafseer siap2
    semoga diberi kelapangan masa oleh Allah yg memiliki dan mencontrol masa kite

  3. Anonymous Anonymous 

    sempena topik usrah tu aku pun nak kongsi lagu ni....

    http://home.cwru.edu/~mxa121/Nasyid.htm

Leave a Reply

      Convert to boldConvert to italicConvert to link

 


Previous posts

Prayer Times



Ingat-Mengingat




Links


ATOM 0.3

Archives