CaMaR : A Journey to be better muslims



Ad-Damiri, a Muslim Zoologist


E-mail this post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



sumber: Utusan Malaysia Online

AD-Damiri, menurut sebuah catatan tulisan tangannya yang dikutip oleh as-Sakhawi mempunyai nama lengkap Muhammad bin Musa bin Isa Kamal ad-Din ad-Damiri. Beliau dilahirkan di Kaherah sekitar awal tahun 742H/1341M dan meninggal pada 808H/ 1405M.

Beliau berasal dari sebelah utara kota Damira berhampiran dengan Samanud. Setelah bekerja sebagai tukang jahit di tempat kelahirannya, Ad-Damiri memutuskan untuk menjadi sarjana ahli mazhab Syafie terkenal yang pernah menjadi guru dan pembimbing utama selama beberapa tahun. Bahkan, beliau juga sempat menuntut ilmu di bawah asuhan Jamal ad-Din al-Asnawi dan Ibnu al-Akil.

Di samping terkenal sebagai ahli zoologi, beliau juga mendalami bidang hukum, ilmu hadis, tafsir al-Quran dan linguistik Arab.

Setelah mendapat kepercayaan untuk mengajar dan pada masa yang sama berdakwah, Ad-Damiri lalu mengabdikan dirinya pada beberapa tempat pendidikan dan ibadat seperti al-Azhar atau Jami’ az-Zahir dan Madrasah Ibnu al-Bakari.

Beliau menunaikan ibadah haji sebanyak enam kali antara tahun 762-799H/1361H-1397M. Selama di Mekah dan Madinah, beliau mendalami ilmu dengan para sarjana di sana dan menyampaikan kuliah dengan memberikan fatwanya. Setelah mengerjakan haji buat kali keenam, beliau mengambil keputusan menetap di Kaherah hingga ke akhir hayat.

Kemasyhurannya sebagai penulis terletak pada karyanya bertajuk Hayat al-Hayawan al-Kubra iaitu sebuah ensiklopedia mengenai dunia haiwan yang terbaik pada masa itu. Ensiklopedia tersebut kemudiannya diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris oleh A.S.G Jayakarta sebanyak dua jilid (London 1906-1908). Melalui karya ini, beliau menjadi terkenal di Barat dan Timur.

Buku tersebut ditulis sebagai satu pernyataan kata pengantar untuk menjelaskan kekeliruan tentang dunia haiwan. Terlebih lagi, beliau tidak hanya membataskan diri pada aspek zoologi tetapi mengetengahkan semua hal yang bersangkut dengan haiwan.

Karyanya paling menonjol adalah penelitian terhadap sejarah para khalifah yang memenuhi sepertiga bahagian daripada keseluruhan isi buku. Naskhah tersebut disusun mengikut abjad sesuai dengan huruf-huruf pertama daripada nama-nama haiwan yang bersangkutan. Isi kandungan buku tersebut termasuklah aspek filologi nama-nama haiwan, deskripsi haiwan dan sifatnya, sebutan haiwan dalam hadis serta peribahasa dan cerita rakyat.

Selain itu, ia juga berkait dengan pengubatan dan sifat-sifat haiwan serta hubungannya dengan mimpi-mimpi tentang haiwan dan takwilnya.

Selain buku Hayat al-Hayawan al-Kubra, karya lain ad-Damiri ialah sebuah komentar tentang Sunan Ibnu Majah bertajuk Ad-Dibaj yang mengandungi lima jilid kesemuanya. Bagaimanapun, salinannya tidak sempat dihabiskan kerana beliau meninggal dunia


0 Responses to “Ad-Damiri, a Muslim Zoologist”

Leave a Reply

      Convert to boldConvert to italicConvert to link

 


Previous posts

Prayer Times



Ingat-Mengingat




Links


ATOM 0.3

Archives