CaMaR : A Journey to be better muslims




E-mail this post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...




:: Muktamar 2004 ::

Venue: Hilton Garden, Kankakee, IL
Date: 23 - 27 Dec 2004

Perjalanan
Snow turun dgn lebatnya di Cleveland sebelum kami ber8 bergerak ke Columbus utk mengambil Akhie Taimiyah di sana. Dijangka bergerak ke Columbus sebelum subuh, kami menukar plan asal. Jalan2 ke Columbus di penuhi snow, namun ia tidak menghalang kami dr meneruskan perjalanan.
Tiba di Columbus kami ke rumah Mambai, kemudian ke rumah Akhie Abd Hadi utk solat Zohor/Asar. Akhie Taufiq member sedikit pengisian sesudah solat. Tiada perkara yg free dlm dunia ini dah begitu lah perjln hidup kita. Tiada satu pun yg tidak di beri halangan oleh yg Maha esa dan itulah yg di namakan ujian. Tanpa ujian, sudah pasti kita akan bersenang lenang tapi adakah kita akan belajar? Semoga dgn sedikit ujian kita dpt bertahan dan besar berganda2 ganjaran yg akan kita dpt.
Perjalanan ke Kankakee diteruskan. setelah lebih 12 jam, akhirnya kami tiba di Kankakee..uh lama tu...disebabkan I-70 menuju ke Indianapolis dlm perjalanan ke Dayton tutup, maka kami terpaksa mengikut state highways yg bengkang bengkok.
Kami tiba di Kankakee ketika azan subuh di laungkan ( tp maybe time tu ayam x bgn lagi sbb sejuk ).

Khutbah solat Jumaat ; Sheikh Zubair.
- manusia dijadikan yg terbaik
-hidup mcm perjalan kita ke Muktamar. Kita pergi dgn niat di hati, pastu kita balik dgn apa yg kita dpt. Kalo baik niat kita, then usaha kita pun baik, maka bila balik nanti kita dpt ganjaran yg baik...sama juga hidup di dunia. then kita balik ke dunia yg sebenar iaitu akhirat. baik amalan kita, kita dptla rasa nikmat syurga.
- kita tak perlu nak tiru org lain. kalau dah muslim tu, ikutla quran & sunnah. skrg ni ramai org2 muslim sibuk2 nak ikut barat..dr pakaian sampaila perkataan kita....
- Sheikh Zubair memberi satu cth mengenai seorang muslimah yg pd mula nya berpurdah. memula2 ada org tegur beliau mengenai purdah nya.. setelah sekian lama muslimah tu pun membuka purdah nya, lalu org yg tanya kpd nya sebelum itu pun menegurnya dan melahirkan rasa kecewa krn muslimah tersebut bknlah muslimah yg dia kenal sebelum ini.

Session : Becoming Good Muslim in the US : Sheikh Zubair
Sheikh Zubair memulakan ceramah dgn bbrp facts about Muslims in the US. sebanyak 2000 masjid di US.
- Beliau juga mengingatkan tugas Imam. Kebanyakan Imam di tekan oleh Masjid Board, and kemudian nya gagal melaksanakan apa yg sepatutnya. Perlu di ingat bahawa walaupun Imam di bayar gaji oleh pihak masjid, tetapi Imam sebenarnya adalah employee Allah..so mana lagik penting?
- Muslims perlu menguasai pelbagai cabang ilmu. tetapi jgn membelakang Quran and Sunnah
- People respect you of what you are.
- you are not a good muslim if you only worship Allah, but you also need to encourage others to worship Allah too. Di sinilah kepentingan dakwah- menyampaikan dan mengingat other muslims.
-dlm membangunkan Masjid, masjid perlualh mempunyai imam yg qualified, meng include youth in leadership and also meng include sisters in syura.

Session di Dewan Makan
Ustaz Fadzil
Tanggungjawab suami isteri
- we cannot push each other what we should do
- kita kena tau a[a yg kita buat with knowledge
- tanggungjawab mukmin adalah utk berdakwah kpd Allah-
- nabi Allah Ibrahim mencari tuhan dan akhirnya di beri hidayah oleh Allah
- Rasul Allah kematian bapa saudara yg dicintai nya , Abu Talib yg mati dlm keadaan kafir
- bnyk pendakwah yg tewas sbb materilism. perlu di igt, harta kekayaan itu perlu dlm meneruskan dakwah kita tetapi sentiasalah beringat. Cth, ABu bakar ra mempunyai bnyk harta dan pd keadaan yg diperlukan beliau mendermakan hata2 nya ke jln Allah, begitu juga hartawan yg terkenal Abd Rahman Auf ra. Ttp kebanyakan muslim yg kaya raya, sesudah dikurnia kan $, lupa akan Allah.
-Manusia suka buat assumption
- pd suatu pagi subuh, Nabi dan Aisyah berjalan ke masjid. dlm perjalan seorang muslim ternampak baginda lalu melencong ke jalan yg lain. Nabi pun berasa hairan dan mengejar org tu.kemudian baginda bertanya mengapa mukmin tu melencong. rupa2nya mukmin tu khuatir dia akan salah sangka terhadap nabi, so dia pun mengambil jln selamat dgn melencongkan arah perjalanan nya.
- kita tiada jalan utk ke syurga melainkan melalu jambatan syurga
- kebanyakan remaja tidak fikir bahawa kegagalan nya adalah kegagalan org lain.


Sheikh Zubair: Dakwah is art, and art need wisdom

1.Slavery in Islam.
-Islam menjadikan freedom of slevry as the first choice of repentance. Cth nya, org yg berjimak ketika di siang hari masa bulan Ramadhan, dia boleh bayar denda dgn membebaskan seorang hamba.
-dgn ini, Islam mebanteras amalan slavery sedikit demi sedikit. masa zaman nabi, ramai slave2 yg dibebaskan oleh para sahabat cth Bilal ibn rabah
-Allah membenarkan women slave ( cth nya tawanan perang ) di sentuh oleh tuan nya, dan women itu melahirkan anak, ia automatik akan free. ini menunjuk bagaiman islam mengapuskan amalan slavery ni dlm society arab pd zaman nabi.

Q: membaca Bible utk memahami Christian dan sekaligus memudahkan urusan dakwah
A: Sheikh Zubair mengatakan ia tidak perlu. Pd suatu hari, nabi nampak Umar al Khattab sdgmembaca cebiasan dr taurah and nabi kemudian merampas nya dan mebuangkan ke tanah. umar bertanya mengapa. lalu nabi kata kalo Musa dan Isa nampak dia akan berbuat demikian juga.. Kita tidak perlu membacva bible utk memahami agama mereka. unless kalo kita amek kelas dlm comparative studies.

Tazkirah slp Subuh : Ahad
Sheikh Zubair
How to be close to Allah
- 2 benda yg menghalang kita, iaitu wealth and family.
- cara2 mengatasi
- involve in process of zikr ( cth nya solat)
- Nabi daud as, bila dia berzikir Allah buatkan mountains to repeat with him
- fast on the day of arafah and asyura
- dlm Quran, perkataan ilmu seringkali di letak before perkataan Iman, sbb Allah nak kita ada knowledge sebelum kita melakukan ibadah.
- selangkah ke ke arah Allah, 10 langkah Allah ke arah kita.
- the creator is near the creation, but the creation keeps away from the creator. Nauzubillah semoga kita sentiasa beringat.

Parallel session " Sang Suami & Sang Isteri '
Ustazah Arfah
- berdoa agar mendpt pasangan yg soleh and zuriat yg baik
- Surah Luqman - Luqman menasihati anak nya

Ustaz Joban
-hak isteri itu ialah mahar and nafkah
-jika dgn isteri/ suami hendaklah kita memanggil dgn kata2 yg baik.
-nabi menaggil Aisyah ra dgn nama Humairah ( yg merah pipi nya)
-Aishah kata kalo nabi marah, baginda akan menaggil nya dgn nama ' Aisyah'. ini menunjukkan seburuk2 nama utk Aisyah ialah Aisyah...tak mcm org2 kita. kalo masa sayang di panggil 'sayang', kalo masa marah di panggil 'tong drum'
-kalo kita marah, disarankan agar kita duduk, kalo tak baring ( sbb mcm mana kita nak marah kalo kita duduk/ baring? btul tak? )..lagik baik kalo kita ambil wuduk.
- Nabi kata 'rumah ku syurga ku sbb ada Khadijah' . Minyak wangi utk suami adalah 'the messenger of love'. dan penting utk isteri berhias utk suami di rumah dan bkn nya di luar.

Ustazah Arfah- bagaimana mendidik keluarga
-Ayah Imam Hanafi kata dia mendidik anak nya itu 40 thnsebelum dilahirkan. bagaimana? kita perlu ada persiapan sebelum merancang utk mendpt zuriat ( berkahwin ).
-memilih pasangan yg baik. kalo memilih colon isteri ada4 perkara ; kecantikan nya, agama nya, keturunan nya, harta nya--tp utamakan agama nya dahulu
-urusan perkahwinan diuruskan dgn baik ; dptkan restu dlm kedua pihak, mengenali keluarga masing2, walimah, mahar etc
-semasa isteri mengandung, kedua2 suami isteri perlu sentiasa berdoa agar mendapat zuriat yg soleh.

Ustaz Joban
-'org bujang itu teman tidur nya adalah syaitan'
-Imam Malik sebaik shj isteri nya menginggal dunia, dia kahwin lain. lalu org2 kampung pun bertanya. jwb imam Malik dia x nak bertidurkan dgn syaitan
- org yg tidur dgn isteri ditemani oleh angle.
-utk mencari calon suami bg para bakal isteri ada 2 shj iaitu akhlak & agama
-seorang isteri boleh mintak cerai dgn 3 hal:
-suami dera
- suami x kasi nafkah
-suami tinggalkan lebih 3 bln ( Umar Al Khattab bertanya kpd anak nya Hafsah mengenai hal ini, brp lamakah isteri dpt bertahan ketika ditinggalkan suami yg pergi ke medan perang. lalu hafsah kata 3-4 bln. kemudian Umar pun memastikan agar askar2 tidak berada di medan perang lebih 3 bln dan diganti dgn askar2 lain.)

Session: Leadership
Ustaz Fadzil
-pemimpin mempunyai kuasa menunjukkan hala tuju kpd rakyat
- Abu bakar ra bukanlah seorang leader yg famous and berbakat sebelum diamasuk islam, tetapi setelah masuk islam dia menjadik terkenal and bakat kepimpinan nya di pupuk.
-leadership is not a position but it is responsiblity.
- khalifah Umar Abd Aziz digelar sbg Khalifah yg ke-5. Kenapa? Sifat keperibadian dia setaraf dgn Khalifah Ar Rasyidin. Cth: suatru hari anak nya ign berjumpa dgn Umar di pejabat utk berbincang pasal masalah yg bkn berkaitan dgn kerajaan, Lalu Umar pun memadam kan pelita nya. Anak nya tanya 'mengapa?' , lalu jwb Umar sbb pelita itu kepunyaan kerajaan, dan beliau pun menghidupkan pelita nya sendiri. satu lagi kisah, Umar makan, makanan yg sama dgn apa yg rakyat nya makan. dan bkn nya makana2 mewah.
- Khalifah Umar al Khattab berkata' kalau ada musibah biarlah dia yg ditimpa dahulu, dan kalo ada nikmat biarlah dia yg terakhir menikmati nya'

Sheikh Zubair
-' leadership is not an honour but you need to take it as a responsible.
- the chair of leadership is jahannam if you are not fullfilling your duty
-how to develop leadership? kita perlu buat dulu baru org ikut, dan bkn mengarah shj
-cth: nabi Nuh as. dia selepas mendpt perintah Allah utk bina kapal, dia poun mula buat. slps itu pengikut dia nampak, mereka pon join.
-anak2 adam sentiasa melakukan kesalahan, dan sebaik2 org yg melakukan kesalahan ialah org yg bertaubat'
-women in leadership - women boleh jadi ketua tp bkn Amirul Mukminin.
-cth pd zaman Umar, ada sorang ketua pasar, nama nya As-Syifa'. dia ada 2 org pembantu dan tugas nya menjaga pasar awam.
-di blkng setiap leader ada seorang wnaita yg menjaga nya ;isteri dan ibu nya

( lagi2 bersambung )






1 Responses to “”

  1. Blogger taufiq 

    tulisan Omar mmg best ah!!!

Leave a Reply

      Convert to boldConvert to italicConvert to link

 


Previous posts

Prayer Times



Ingat-Mengingat




Links


ATOM 0.3

Archives