CaMaR : A Journey to be better muslims




E-mail this post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



::Ramadan ini, qalbi menangis lagi ::
Bismillah

Dear teman-teman, kawan-kawan sekalian,

Sorry sbb nampaknya entry dari ana semakin hari semakin 'menyemak' kan ruang blog kita yang sudah semakin sunyi sepi. Cuba buat kebarangkalian dalam kepala anda sekarang, berapa ramai dari 64 orang (lebih kurang) teman-teman seagama dan sepermainan kita di case yang akan jenguk blog ni dalam sehari, dalam seminggu, dalam sebulan, dalam setahun. Memang "bersebab" kebarangkalian yang rendah tu : x menarik, x informative, psl agama2 ni membosankan, aku busy, xde gamba, xde entry baru pon, xde gossip, aku bukan budak baik, asyik benda yang sama - buhsan....etc...etc....

nak deny atau accept?
ramai antara kita sekarang yang mendefine 'amal tuntutan Allah ta'ala' dan 'tinggal laranganNya' sebagai nak jadi 'alim' atau 'budak baik'. Ada juga yg merelate perkara ini dengan 'jumud' dan 'extremism'. Pilihlah mana-mana definisi pun, yang pentingnya mengamalkan Islam secara kaffah(menyeluruh) - even smth yg very basic dan jelas - adalah sesuatu yang impossible dan luar biasa. Pemikiran cara apa yang kita gunapakai sekarang ini?- ..duh~ confused!

Pick and choose, mix and match
Perintah Allah Vs Kemahuan kita = kemahuan kita won
Sunnah nabi Vs Style kita = style kita won
Kewajipan Vs jadual kita = jadual kita won
Allah dan Rasul vs kita = kita won

in other words, "I'll pick what I wanna do from the religion and just leave what I don't wanna do. No matter what, I am still a muslim, but just an ordinary one. There's no need to be extremely religious."

ilmu, amal
>Contoh beramal ngan ilmu.
Belajar dlm kelas, 1+1 =2.
Jawab dlm exam, 1+1 =2.
>Lagi contoh mengamalkan apa yg kita tahu.
Belajar dr ustaz/ah, puasa ramadan wajib.
Masa ramadan, puasa penuh.
>lagi dan lagi...
Cuba fikir satu perintah tuhan atau seruan nabi ..
apa yg terfikir tu, itulah ilmu. Kalau tak, takkan terfikir sbb tak tahu.
Lepas tu, cuba fikir, kita amal tak apa yg kita tahu tu?
e.g: Solat wajib atas semua muslim, bayar zakat, jgn curik, jangan dekati zina, etc. Ada orang yang tak tahu ke ni? ada orang yg x amal ke ni? Ntahla...teruskan berfikir.

Tipu, tertipu
Aku nak masuk syurga, tapi aku pilih reverse direction..
Aku tahu akan mati, tapi dunia lebih penting
Aku cinta rasul, tapi aku ikut kawan-kawan
Aku rindu ramadan, tapi nafsu perlu aku utamakan
Aku Islam, tapi cukuplah sekadar cukup makan
Aku tahu, tapi saja tak nak amalkan....

~Allahumma innaka a'fuww, tuhibbul a'fwa, fa'fuanna.



1 Responses to “”

  1. Blogger bintNaim 

    uhuhuh..nafsu tidur shuhh..shuhh main jejauh laa ....:(
    mlm last ni....tido lagi..mmg LOSER laa... :(

Leave a Reply

      Convert to boldConvert to italicConvert to link

 


Previous posts

Prayer Times



Ingat-Mengingat




Links


ATOM 0.3

Archives