CaMaR : A Journey to be better muslims




E-mail this post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...




:: Di Bumi Misr ::


Assalamua'laykum warahmatullah ikhwah wa ikhwati ...

Satu kegembiraan yang tidak dapat digambarkan bilamana kaki selamat menjejak tanah anbiya' ini. Bumi di mana Nabi Musa wa Harun menghadapi Firaun.

Suasananya jauh berbeza daripada US mahupun Malaysia. Di sini, timbul keinsafan tentang nasib ummah di seluruh dunia. Sedangkan di Mesir ini saudara-saudara kita telah hidup miskin dan dhaif, apatah lagi yang di Palestine, Afghanistan, Iraq, dan banyak lagi. Di US dan Malaysia, kita boleh dikatakan hidup "mewah". Ada makanan, pakaian, tempat tinggal, dan kenderaan yang cukup. Di sini, even sisa-sisa barangan pun mereka jaja untuk mendapatkan pendapatan.

Walau bagaimanapun, Allah merahmati bumi ini dengan hasil bumi dan tanaman yang melimpah ruah. Buah-buahan dan sayur-sayuran banyak dan dijual dengan murah. Kalau kita gambarkan padang pasir yang kering dan cuaca yang panas, mungkin agak mustahil adanya banyak tanaman seperti ini. Tetapi Allah menciptakan sungai Nil yang besar untuk keperluan hamba-hambaNya di bumi padang pasir ini. Maha Suci Allah -Azzawajall.

MashaAllah...suasana ilmu di sini pun begitu subur. Mengenali azhariah sangat menggembirakan. Alunan Azan kedengaran mendayu-dayu dari setiap masjid dan bacaan al-quran dialunkan di kebanyakan tempat. Berlatih dan belajar al-quran dan bahasa Arab terasa sangat bermakna.

Di masa cuti begini, di masa kita lapang, marilah kita gunakan untuk mendapat manfaat untuk mencapai redha Allah Ta'ala. Terus belajar dan mencari ... inshaAllah


0 Responses to “”

Leave a Reply

      Convert to boldConvert to italicConvert to link

 


Previous posts

Prayer Times



Ingat-Mengingat




Links


ATOM 0.3

Archives