CaMaR : A Journey to be better muslims




E-mail this post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Subject tazkirah Ramadhan #1
Assalamualaykum wbt

Alhamdulillah Ramadhan Al Mubarak telah pun seminggu berlalu. Dalam me muhasabah diri ini, Ramadhan penuh rahmat memberi peluang utk kita beribadah dan mendapat ganjaran berlipat kali ganda. Itulah janji Allah kpd hambaNya yang bertaqwa.
Dari Abu Hauraira ra, Nabi Muhammad saw bersabda:
"Bila Ramadhan bermula, pintu2 syurga akan terbuka dan pintu2 neraka akan tertutup, iblis dan syaitan akan di rantai" (sahih Bukhari, Book of fasting)

mengulas hadis yg ringkas di atas, tiada sebab maksiat berleluasa di bulan yg mulia ini. Maksiat yg berlaku di sebabkan hawa nafsu yang telah lama berada dlm hati seseorang.Oleh itu di bulan ramadhan inilah kita dpt memperbaiki diri kita ini supaya menjadi hamba Allah yang lebih baik.

memetik tazkirah Imam Syeikh Ibrahim (dr Uqbah), iman manusia tidak pernah stabil tapi sentiasa berubah2 sama ada bertambah baik atau buruk. Oleh itu renungilah diri kita, dibulan ini kurangkan lah berkata2 perkara yg sia2, banyak kan berzikir kpd Allah. jagalah pandangan, pendengaran dan perbuatan. Puasa bkn sekadar menahan lapar dan dahaga tp juga menahan diri dr maksiat.

Insya Allah seperti semua sedia maklum daily terawikh diadakan di Clarke 301. sesiapa yg tak dpt ke Uqbah boleh la ke sana . kalau tak boleh jugak, boleh la sembahyang seorang diri di bilik.

semoga Ramadhan kali ini kita di beri taufiq dan hidayah dan ia adalah Ramadhan yg terbaik buat kita.

maaf atas segala dan silap. Selamat berpuasa dan beribadah


Omar Md Arif
~bersama membaiki diri~



0 Responses to “”

Leave a Reply

      Convert to boldConvert to italicConvert to link

 


Previous posts

Prayer Times



Ingat-Mengingat




Links


ATOM 0.3

Archives